Hijri Calendar by Alhabib
Beranda / Hikmah / Ya! Andalah Penulis Buku Itu
>> Sponsorship/Donasi Website Manhajuna <<

Ya! Andalah Penulis Buku Itu

Oleh: Dr. Ahmad Asri Lubis, MA

Allah SWT dengan sifat Rahman dan Rahim-Nya mengingatkan kita pada satu fenomena terpenting pada Hari Pembalasan kelak. Setiap individu akan diberikan buku catatan amal kita masing-masing. Allah menjelaskan dalam QS. Al Isra’: 14:

اقرأ كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيبا

Artinya: Bacalah kitab amalanmu ini. Pada hari ini cukuplah engkau sendiri yg menilai isinya.

Inilah gambaran ilustrasi buku amalan anda. Dalam hidup ini pada hakikatnya anda mengarang buku untuk sepanjang perjalanan hidup yang anda lalui. Anda memiliki peluang yang banyak untuk memperbaiki dan menghapus lembaran hitam atau lembaran dosa masa lalu yang telah dilakukan. Khususnya pada bulan Ramadhan Mubarak ini. Allah Al-Maula SWT memberikan tawaran agar dosa-dosa anda terdahulu dihapus pada bulan mulia ini (غفر له ما تقدم من ذنبه). Singsingkanlah lengan bajumu (يا باغي الخير أقبل). Kelengahan anda dalam membaiki lembaran hidup masa silam pasti akan membuahkan penyesalan pahit yang panjang tak bepenghujung. Simaklah ayat Quran (QS. Al-Kahfi: 49) yang tertera dalam kulit luar buku ilustrasi itu:

ما لهذا الكتاب لا يغادر صغيرة ولا كبيرة إلا أحصاها ووجدوا ما عملوا حاضرا ولا يظلم ربك أحد.

Artinya: Jelek sangatlah buku ini. Semua perkara kecil dan besar tercatat di dalamnya secara utuh. Allah tidak mungkin menzalimi seorang pun.

Renungi dan tadabburilah dua ayat Quran di atas pada bulan taubat, bulan, maghfirah, dan bulan Quran ini. Semoga hal ini menjadi dorongan dan motivasi agar anda tergolong ahli taqwa atau muttaqin (لعلكم تتقون) yang merupakan matlamat dan tujuan utama ibadah puasa (صيام) Ramadhan, Surah Al-Baqarah:183.
Hanyalah Allah Pemberi taufik!

(Manhajuna/IAN)

Dr. Ahmad Asri Lubis, MA

Dr. Ahmad Asri Lubis, MA. Alumnus S1 (International Islamic Call College, Libya), S2 Universitas Tripoli, dan S3 UPSI, Perak-Malaysia. Saat ini, Da`i asal Sumatera Barat ini berdakwah di Semenanjung Malaysia, Bandar Seri Begawan & Pensyarah (dosen) di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Malaysia.

 

Beri Komentar (via FB)

http://bursanurulfikri.com/

Lihat Juga:

ahok

Mendoakan Ahok

Tidak diragukan lagi, dalam menghadapi pertempuran abadi antara Al-Haqq dan Al-Baathil, selain usaha dan aksi …

Tinggalkan Balasan

Alamat surel Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *